Tak fişe bas gaza

Türkiye elektrikli otomobille Eylül'de tanışacak. Aylık 3 bin lira yakıt gideri 250 liraya düşecek. Araçlar evde de şarj edilecek, 185 km kesintisiz gidecek

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 06 Nisan 2011 Güncelleme 06 Nisan 2011, 09:35
Tak fişe bas gaza

İÇİNDEKİLER

Bütün dünya bir süredir elektrikli otomobilleri konuşuyor. Bir dönem hayal olan bu otomobiller birçok ülkede kullanılmaya başlandı, Eylül'de Türkiye'ye gelecek. Ne zaman bu konu açılsa, 'Sen bilirsin' diye başlayan sorularla karşılaşıyorum. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar'ın "Elektrikli araçları beraber deneyelim" daveti gelince, bu soruların cevaplarını almak için toplantıya katılıyorum. Araçları şehir içinde deniyorum. Aybar da merakımızı gideriyor.

10 BİN LİRALIK TEŞVİK
Renault'nun bu konuda öncü olması bir yana, Fluence'ı Bursa'da üretecek olması hem Aybar'ı hem de ekibini heyecanlandırıyor. Aybar, özellikle elektrikli araçlarda ÖTV'nin yüzde 3'e kadar inmesinin Türkiye'yi bir üretim üssü haline getireceğine ve 'herkesin elektrikli araca ulaşması' hedeflerini tutturmalarına katkı sağlayacağını düşünüyor. Bu karar araçlarda 5 bin euroyu (10 bin TL) bulan bir indirimin de habercisi. Aybar, elektrikli araçların sağladığı fiyat avantajıyla ilgili 2 çarpıcı örnek veriyor.

25 LİRA YERİNE 2 LİRA
Normalde 100 kilometrede 25-30 lirayı bulan kullanım maliyeti, elektrikli araçlarda 2 liraya düşüyor. Ayda yaklaşık 3 bin liralık benzin harcayan bir taksicinin elektriklide ödeyeceği yakıt parası ise 250 liraya iniyor. Elektrikli araçlar bugün cebimizi rahatlatırken, gelecekte çocuklarımız için daha temiz bir dünya bırakmamıza da yardımcı oluyor.

4 AYRI MODEL
RENAULT, Fluence ve Kango'nun dışında Twizy ve Zoe modellerini de piyasaya sunuyor. Bursa'da üretilecek Fluence, 21 bin 300 euro. Kango ise 15 bin euro.

'ÖZEL SES ARIYORUZ'
Elektrikli araçların en önemli özelliklerinden birisi, sessiz oluşu. Bunun özellikle yayalar için güvenlik sorunu oluşturabileceğini söyleyen İbrahim Aybar, 2 bin kişilik ekiple özel bir ses için çalıştıklarını belirtiyor. Araçları böylece sesinden tanıma imkanı da olacak.

AKLINIZA TAKILANLAR
PİLLERİ NASIL OLACAK?
Araçlarda kullanılan piller telefonda kullanılanlarla hemen hemen aynı.
ŞARJ NE KADAR GİDİYOR?
Elektrikli araçta tek şarj için ortalama 160 kilometre yol yapılıyor. Bu rakam Fluence için 185 kilometre.
NEREDE ŞARJ EDİLİYOR?
Araçlar evde normal prizlerde 6-8 saatte şarj ediliyor. İstasyonlarda 30 dakikada hızlı şarj yapılıyor.
ŞARJ PARALI MI?
Bazı ülkelerde ücretsiz. Bizde ise yaklaşık 4.5 liraya dolduruluyor.
YAKIT MASRAFI NE KADAR?
100 kilometrede normal bir araçta 25-30 lirayı bulan kullanım maliyeti, elektriklide 2 liraya kadar düşüyor. HER ORTAMDA YOL ALIYOR MU?
(-) 10 derece ile (+) 60 derece sıcaklıkta rahatlıkla kullanılabiliyor.
RUHSAT ALINABİLİYOR MU?
Trafik tescili için yasal engel yok.
İSTASYONLAR NASIL BULUNACAK?
Şu anda İstanbul, Ankara ve Gaziantep Belediyeleri bu iş için hazırlık yapıyor. Her araçta özel navigasyon aletleri, istasyonları ve kalan zamanı sürücüye bildiriyor.
ARACIN PERFORMANSI NASIL?
Araç normal benzinli araçlardan farksız, hatta daha çabuk hızlanıyor.
BAKIMI NASIL YAPILIYOR?
Araçlarda yağ, şanzıman, kayış, piston yok. Bakım çok daha ucuz oluyor.