Sosyal medyadan alışveriş yapanlar dikkat: 10 kere düşünün!

Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde sadece dolandırıcılık için değil, iadelere ve haksız kargo ücretlerine ilişkin de şikayet yağıyor. 'Satıcıya dikkat' diyen uzmanlar, hak arama yollarını anlatıyor...

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 02 Ekim 2023 Güncelleme 02 Ekim 2023, 07:01
Sosyal medyadan alışveriş yapanlar dikkat: 10 kere düşünün!

İÇİNDEKİLER

Sosyal medya platformlarının kullanımının yaygınlaşmasıyla, buralardan yapılan alışverişlerde de artış görülmeye başlandı. Ancak alışverişlerde dolandırılma riskiyle karşılaşmanın yanı sıra satın alınan ürünlerin iadesi konusunda da sorunlar yaşanıyor. Sosyal medya hesabı üzerinden verilen siparişlerde bazı satıcılar iade kabul etmezken, yalnızca farklı ürünle değiştirme seçeneğini dayatıyor. Ürün değişimlerinde kargo ücreti ise yasal olmayan şekilde vatandaşlara yansıtılıyor.

'10 KERE DÜŞÜNÜN'
Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük, tüketicilerin sosyal medya hesapları üzerinden alışveriş yaparken dolandırılma riskini kabul etmiş olduğunu dile getirdi. Alışveriş yaparken satıcının kayıtlı ve yasal bir işletme olup olmadığına öncelikle dikkat edilmesi gerektiğine vurgu yapan Küçük, şöyle konuştu: "Karşınızda yasal bir satıcı yok ise maddi zararlarınızı da tazmin edemezsiniz. Ancak savcılığa suç duyurusunda bulunarak, adli yönden şikayetçi olabilirsiniz. Bu nedenle, kurumsal güvenilir firma hesapları üzerinden alışveriş yapmalısınız. Görsel reklamlar, düşük fiyatlı satışlar sizi yanıltmasın. Sosyal medya hesapları üzerinden alışveriş yaparken, 1 kere değil, 3 kere, 5 kere, hatta 10 kere düşünmelisiniz."



CAYDIRMA YÖNTEMLERİ
Eğer muhatap olunan satıcı kayıtlı bir işletme veya bilinen, tanınan bir markanın sosyal medya hesabı ise uzaktan satışlarda 14 gün içerisinde cayma hakkının bulunduğunu bildiren Küçük, kayıtsız bir işletmeden yapılan alışverişlerde iade işlemi yapılamayacağı gibi, ürün değişimi işleminde de caydırmak için kargo ücreti talebiyle karşılaşıldığını aktardı.



FATURA YOKSA
Sosyal medyadaki ticaret odasına kaydı ya da vergi levhası olmayan işletmelerden yapılan alışverişlerde dolandırılma ya da ürün iadelerinde sorun yaşama gibi durumların sıkça görüldüğünü belirten Küçük, şunları söyledi: "Böyle bir durumla karşılaşırsanız elinizde fatura olmadığı için hakem heyetine başvurup yasal haklarınızı da arayamıyorsunuz. Elinizde bir banka dekontu, bir EFT, bir havale belgesi oluyor. Orada da başkaları adına havale, EFT istiyorlar. Ancak Cumhuriyet Savcılığı'na gidip suç duyurusunda bulunabilirsiniz. Dolandırıcılık girişimi nedeniyle mağduriyetinizi öne sürebilirsiniz."



'E-DEVLET'TEN BAŞVURU İMKANI VAR'
Levent Küçük, sosyal medya hesapları üzerinden kayıtlı işletmelerin iade kabul etmemesi durumunda vatandaşların ne yapması gerektiğine ilişkin de tavsiyelerde bulundu. Böyle bir durumla karşılaşılması durumunda vatandaşların faturayla beraber hakem heyetine başvurması gerektiğini belirten Küçük, sözlerini şöyle tamamladı:

"İki yöntemle başvurulabilir. İkametgahının bulunduğu kaymakamlıklarda ve ilde hakem heyeti var. Buralara gidip bizzat dilekçeyle başvurulabilir. İkincisi, e-tüketici portalı var e-Devlet'te. Tüketiciler e-Devlet üzerinden tüketiciler başvurabilir. Hakem heyetine başvurduğunuzda maksimum ilk sürecin 6 ay içinde sonuçlanması gerekiyor."

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN