Hindistan’daki uçak kazasına pilotlar mı sebep oldu? Korkunç gerçek ön raporda ortaya çıktı
Hindistan’da 290’dan fazla kişinin hayatını kaybettiği Air India kazasında pilot hatası şüphesi öne çıktı. Kara kutudan elde edilen veriler, motorlara yakıt beslemesinin kalkıştan saniyeler sonra kesildiğini ortaya koydu. Kokpit kayıtlarında pilotlar arasında "Neden kestin?" – "Ben yapmadım." şeklinde geçen diyalog, insan hatasını işaret ediyor.
Hindistan'da Ahmedabad'dan Londra'ya giden AI717 sefer sayılı Boeing 787-8 Dreamliner tipi Air India uçağı Gujarat'taki Ahmedabad Havalimanında kalkıştan yaklaşık bir dakika sonra düşmüş, kazada 290'dan fazla kişi hayatını kaybetmişti.
Air Indıa, EPA
KAZANIN SEBEBİ PİLOT HATASI MI?
İngiliz The Sun Air India uçağında pilot hatasından şüphelenildiğini bildirdi. Boeing 787 Dreamliner'ın kara kutusunda yapılan incelemeler, pilotların Londra'ya giden uçuşu gerçekleştirirken insan hatası yapmış olma ihtimalini ortaya koyuyor.
242 yolcu ve mürettebattan sadece biri hayatını kaybederken hayatta kalan tek kişi 40 yaşındaki Vishwash Ramesh oldu. Ahmedabad'da ise uçağın çarptığı bölgede 19 kişi daha hayatını kaybetti.
Air Indıa, Reuters
ÖN RAPORDA ORTAYA ÇIKTI
Kazaya ilişkin ön raporda, kalkıştan saniyeler sonra motorlara yakıt besleme anahtarlarının kapatıldığı belirtiliyor.
Raporda, "Motorlara yakıt beslemesi kesilince N1 ve N2 motorlarının kalkış değerleri düşmeye başladı" denildi. Bu durumun itme gücünde bir kayba ve uçağın tıp fakültesine çarpmasına neden olmuş olabileceği düşünülüyor.
Anahtarları yanlışlıkla kapatmanın neredeyse imkansız olduğu belirtilse de kaynaklar kara kutu analizinin şimdiye kadar anahtarların "ÇALIŞTIRMA" konumundan "KESİLMİŞ" konumuna getirilmesine neden olan "uygunsuz, kasıtsız veya kasıtlı" eylemi eleyemediğini söylüyor.
Air Indıa, Reuters
KOKPİT SES KAYITLARI! PİLOTLAR NE DEDİ?
Wall Street Journal'ın haberine göre, anahtarların kapalı olduğunun olası işaretlerinden biri, uçağın acil durum güç sistemi olan ram hava türbininin veya RAT'ın devreye girmesiydi. Kokpit ses kayıtları da pilotlardan birinin, "Neden kestiniz?" diye sorduğunu doğruladı. Diğerinin de "Hayır, yapmadım." diye cevap verdiği belirtiliyor.
Air Indıa, AFP
PİLOTLAR NEDEN ENGELLEYEMEDİ?
Raporda ayrıca pilotların motorlardan birini yeniden çalıştırabildikleri ancak uçağın yavaşlamasını engelleyemedikleri belirtildi.
Pilot Sumeet Sabharwal ve yardımcı pilot Clive Kunder'in toplam uçuş deneyimleri 14 bin saati aştı; bunların 9 bini 787'deydi.
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün (ICAO) belirlediği kurallara göre, soruşturmayı yürütenlerin kazadan sonraki bir ay içinde ön rapor yayımlaması gerekiyor.
Air Indıa, AFP
Kazaya ilişkin ön rapor bugün Uçak Kazası Soruşturma Bürosu (AAIB) tarafından sunuldu. Ancak şu anda Hindistan Sivil Havacılık Otoritesi'nin raporu kamuoyuna açıklama zorunluluğu bulunmuyor.
Kazanın niteliği ve şiddeti göz önüne alındığında Hindistan yetkililerinin raporu kamuoyuyla paylaşması bekleniyor.
Portsmouth Üniversitesi'nden havacılık uzmanı Dr. Jason Knight, kazanın pilot hatasından kaynaklanabileceğini söyledi ve "Motorlardan biri teknik bir sorundan dolayı sorun yaşamış ve pilot yanlışlıkla yanlış motoru kapatmış olabilir. Bu, her iki motorda da itiş gücü olmayacağı anlamına gelir." şeklinde konuştu.
