Bugünkü
Takvim

Tuz, ve e son

dan korunmak için insanın kendisine iyi bakması şart. Yaşam tarzında değişiklik yapması gereken hastaların almaları gereken ilk önlemler ise tuzu azaltıp, ve içkiyi bırakmak

ABONE OL
Tuz, sigara ve alkole son
, İç Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Osman Erk insanların sıkça yaşadığı sağlık sorunlarından biri olan ve hipertansiyon konusunda bilinmeyenleri cevaplıyor. Prof. Erk hipertansiyonun felç ve kalp krizi riskini çok yükselttiğini söylerken, tansiyon hastasının bu rahatsızlıkla yaşaması için bazı önlemler alması gerektiğini söylüyor. Tansiyona karşı alınacak önlemlerin başında ise ile içkiyi bırakmak, tuzu azaltmak, spor yapmak, yağlı yiyeceklerden uzak durmak geliyor...

* Tansiyon hastası nasıl yaşamalı?
1. Düzenli fiziksel egzersiz (yürüyüş, yüzme)
2. Tuz kısıtlanması
3. ün kısıtlanması
4. Sigaranın bırakılması
5. Yeterli potasyum, kalsiyum ve magnezyum alınımı
6. Doymuş yağ ve kolesterol alımının azaltılması
7. Fazla kiloların verilmesi
8. Mental stresin azaltılması
9. Yoga ve meditasyon

* Alkolün etkileri nelerdir?
Alkol (etanol) tüketimi kan basıncını arttırabilir veya tedaviyi güçleştirebilir. Kadınlar ve gençler alkole daha duyarlıdır. Alkol tüketimi erkeklerde 20 gr'ı, kadınlarda 10 gr'ı aşmamalıdır. Bu erkeklerde günde 30 ml viskiye, 150 ml şaraba, 350 ml biraya denk gelmektedir. Kadınlarda alkol kullanımı bu değerlerin yarısını aşmamalıdır.

EN BÜYÜK TEHDİT TUZ
* Sigara tansiyonu nasıl yükseltir?
Sigara tüm organlar için kanserojendir ve damarlar üzerinde son derece kötü etkiye sahiptir. Sigara içildikten sonraki ilk 30 dk içinde kan basıncının yüksek seyrettiği bilinmektedir. Sigara kesinlikle kullanılmamalıdır.

* Hareketli yaşam neden şart?
Düzenli egzersiz, hipertansiyon ve kalp hastalığı riskinin ortaya çıkmasını önlemede faydalıdır. Egzersiz aynı zamanda kan şekeri, kolesterol ve trigliserid düzeylerinin de normal olmasına yardımcı olacaktır. Önerilen aktivite günde 30 dk orta şiddette (80-120 adım/dk) yürüyüş olmalıdır.

* Tuzun tansiyona etkisi nedir?
Tuz hipertansiyonun ortaya çıkmasında, kan basıncının yüksek olmasında ve ilaçların etkisinin engellenmesinde önemli rol oynamaktadır. Günlük tuz alımı 4 gramdan az olmalıdır (bir çay kaşığı). Ülkemizde normal beslenme ile günde 15-20 gr kadar tuz alındığı hesaplanmaktadır. Bunun anlamı hastaların kullandığı tuz miktarını 1/4'e indirilmesi gerektiğidir. Ülkemizde tuz miktarının fazla olduğu yiyecek sayısı fazladır. Sadece sofradaki tuz değil, fazla miktarda tuz içeren turşu, kurutulmuş balık, konserve, hazır gıdalar, domates sosu, peynir, beyaz ekmek, salamura et, kremalar ve tuzlu kuruyemişlerdir. Aperatif ve ayaküstü tüketilen besinlerin çoğunda fazla miktarda tuz bulunur. İşlenmiş gıdalar tuz bakımından, bitkisel gıdalar ve işlenmemiş gıdalar ise potasyumca zengindir. Potasyum tansiyon düşmesinde faydalı olan bir mineraldir. Sebze ve meyvelerin doğal olarak tüketilmesi bu bakımdan önemlidir. Ülkemizde gıdaları korumak ve tat vermek için bol miktarda tuz kullanılması hipertansiyon sıklığını arttırmaktadır.


Prof. Dr. Osman Erk


kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan TAKVİM veya takvim.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Turkuvaz olarak kişisel verilerinizi işliyor, aynı zamanda kanunlarda öngörülen teknik ve idari tedbirleri alarak bu verilerinizin korunması için elimizden gelen tüm çabayı gösteriyoruz. İşlenen kişisel verilerinize ilişkin aydınlatma metnine veri politikası sayfasını ziyaret ederek ulaşabilirsiniz.