Gold Bilgisayar ile Türkiye'de bilgisayar marketçiliğinin örneğini veren Kamil Şahin, Tüketici markette ucuz ürün bekliyor. Ama ülkemizde uzun taksit ön planda' dedi
***
Bilgisayarda market devri
Bilgisayar, günlük hayatımıza gün geçtikçe daha sık girmeye başladı. Artan talep doğrultusunda Türkiye'nin her yerinde bilgisayar mağazaları çoğalıyor. Son dönemde ise Avrupa'- daki örneklerinde olduğu gibi 'bilgisayar marketleri' açıldı. Türkiye'de bilgisayar marketçiliğinin ilk örneklerinden biri olan Gold Bilgisayar'ın sahibi Kamil Şahin, bu mağazaların Avrupa'da ucuz ürün ve bol çeşit vaad ettiklerini, bizde ise uzun taksitler yapıldığını söyledi. İnsanların bilgisayar konusunda a'dan z'ye her şeyi bulduğu mağazalar oluşturduklarını belirten Şahin, pazara yabancıların girmesinden çekinmemek gerektiğini anlattı. Şahin, TAKVİM'in sorularını cevapladı:
* Bilgisayara ilgi var mı? 2004 yılı satışlarımız bir önceki yıla göre 3 kat artmıştır. Bunda geliştirdiğimiz finans modellerinin önemli bir payı bulunmakta.
* En çok ne satılıyor? Gold mağazalarında en çok desktop bilgisayarlar satılmakta. Hemen arkasından Notebook gelmekte. En hızlı gelişenler ise digital camera ve MP3.
* Son yıllarda bilgisayar marketlere ilgi çok fazla. Size göre bunun nedenleri neler? Türk halkı büyük alışveriş merkezlerini seviyor. Bilgisayar mağazacılığında ölçeği büyüttüğünüz zaman hem genel giderlerde, hem de ürün temininde ciddi maliyet avantajları yakalanıyor. Bunu aynen tüketiciye yansıtabiliyorsunuz ve bu da ciddi bir rekabet avantajı getiriyor. Tüketici de böyle yerlere daha çok ilgi gösteriyor.
* Türkiye'de bu sistem uzun vadede başarılı olur mu? Aslında Türkiye'de bugüne kadar gerçek manada "bilgisayar marketçiliğinden" bahsetmek mümkün değil. Var olan örnekler de daha çok, "iri bir bilgisayar mağazacılık" örneği. Gerçekte marketçilik tüketiciye iki şey vaad eder; birincisi ucuz fiyat, mesela Almanya'da tüketici bilir ki Media Markt veya Saturn'den istediği ürünü en uygun fiyata alacaktır. Türkiye'de ise ucuz fiyat yerine şu anda uzun taksit öneriliyor. İkincisi ise müşterinin bol çeşit içerisinde istediği ürünleri raftan alışveriş sepetine çok rahat bir şekilde koyması. Türkiye'de bilgisayar market pazarı 1.5-2 milyar dolara geldiğinde yabancı grupların da bu pazara ilgi duyması beklenebilir. Bundan çok korkmamak lazım. Bu rekabet çok şey öğretebilir.
* Franchising sistemiyle Gold Bilgisayar açmak isteyenlerden ne istiyorsunuz? Mağazanın minimum 300 m2 olmasını istiyoruz. Yatırım miktarı, açılacak mağazanın büyüklüğüne göre değişebilmekte. Minumum 250-300 bin dolarlık bir yatırım şart.
* Bilişim sektörünü değerlendirir misiniz? Bilgi teknolojileri ile eğlence dünyası artık birbirinin içine çok geçmiş durumda. Türkiye'de de ADSL teknolojisinin yaygınlaşması ile boş zaman değerlendirmesinin televizyon üzerinden internete geçeceğini düşünüyorum. İnsanlar kuyruklara girmeden faturalarını ödeyebilecekleri, gazetelerini okuyabilecekleri, film ve müzikleri rahatça temin edecekleri bir dünyanın daha çok farkına vardıkça sektörümüz gelişecektir.
* 2004'te Türkiye'de toplam kaç adet bilgisayar satıldı? Bu yıl kaç adet bilgisayar satışı bekleniyor? 2004'te yaklaşık 2 milyon bilgisayar satıldı. ADSL teknolojisindeki gelişmeler ve internetteki erişim hızının artması ile boş zaman ve eğlence anlayışı televizyondan internete doğru kayacaktır. Bu, evlerde birden fazla bilgisayarın olması, hatta ev içi küçük networkların kurulması demektir. 2005 yılı çok daha parlak geçecektir.