Tarihi 30 Kasım 2012

300 kilometrelik raylı sistem

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş ile yaptığımız söyleşi de Taksim Meydanı, Çamlıca Camii ve Haliç konularını dün konuşmuştuk. Bugün ise Sayın Topbaş'ın İstanbul trafiği ile ilgili müjdeleri var.

Ne olacak bu İstanbul trafiği?
Bu şehirde yaşayanlar, İstanbul'un son yıllarda kat ettiği büyük mesafeyi görüyor. Ulaşım sorununun çözülmeyeceğine dair umutsuzluk ortadan kalktı. Çünkü kentte karadeniz ve raylı sistemin entegrasyonuna dayalı hazırlanan plan doğrultusunda ulaşım ağı kuruldu. Metrobüsten, tünel yola, yeni deniz hatlarından metroya kentin ulaşım sorununu çözecek sistemler hızla devreye alınmaya başladı. Kartal'dan Olimpiyat Stadı'na, Sarıyer'den Yenikapı'ya İstanbul raylı sistemlerle örülüyor. Dönemimizde ulaşıma 24,3 milyar TL'lik yatırım yaptık. Yolculuk süreleri düştü. Her gün trafiğe 400'den fazla yeni araç katılıyor ama 53 dakika olan ortalama yolculuk süresi 49 dakikaya indi.

Ulaşımda somut hedef ne ?
Trafiğin kılcal damarları olan kavşakları, alt geçitleri, bağlantı ve tünel yollarını yaparken rekorlar kırdık.
Bugüne kadar 259 kavşak ve yol yaptık. Yaptığımız yol 404 kilometreye ulaştı. Böylece Cumhuriyet tarihi boyunca İstanbul'a yapılan kavşak ve yol yatırımlarının toplamından çok daha fazlasına imza attık. 45,1 kilometre olan raylı sistemi 118,6 kilometreye çıkardık. Dünyadaki belediyeler içerisinde raylı sistemlere en büyük yatırımı yapan kurum haline geldik. En son İstanbul metrosunun ana omurgasını oluşturan en önemli hatlardan biri olan Kartal & Kadıköy metrosunu Sayın Başbakanımızla açtık. Kentin Asya yakasında ulaşımın rahatlattığını gördük. Yakında Kirazlıİkitelli Başakşehir Olimpiyat Köyü Metro hattını hizmete alıyoruz. Otogar-
Bağcılar hattı peşinden geliyor. 22 kilometrelik bu hattı, 8,5 kilometreden alıp, 23,5 kilometreye çıkardığımız Hacıosman & Şişhane hattı ile Yenikapı'da buluşturuyoruz. Bu hat Marmaray ile entegre olduğunda kentin hayat damarlarından biri haline gelecek. Yenikapı, günlük 2,5 milyon insanın hareket ettiği yeni bir merkez olacak. Kartal- Kaynarca, ÜsküdarÜmraniye Metrosu şu an inşa halinde.

Ulaşım için 2016'yı ısrarla vurguluyorsunuz. Neden?
2016 yılında raylı sistem ağımız Marmaray ile birlikte 300 kilometreye ulaşmış olacak. Kabataş'tan başlayan Beşiktaş ve Çağlayan Adliyesi'nin altından Alibeyköy ve Tekstilkent'e uzanan 24,5 kilometrelik yeni bir metro hattı ihalesini hazırlıyoruz.
Bunun arkasından toplam 70 kilometrelik planlanan metro çalışmalarımız daha var. Bütün bu yatırımlar sonuç verdi. 2004'te raylı sistem kullanan günlük yolcu sayısı 400 bin civarındaydı. Bugün 2 milyonun altında olan bu rakam, 2014'te 4 milyon 950 bin kişiye çıkacak. 2016'da ise 7 milyon kişi bu sistemleri kullanacak. 2023'e ulaştığımızda da 11 milyon insan raylı sistemi kullanır hale gelecek. Böylece İstanbul'un bütün ulaşım altyapısı değişmiş olacak. Ulaşım bir sorun olmaktan çıkacak.

Dünya Belediyeler Birliği Başkanı olarak, Dünya şehirleri ile İstanbul'un ilişkileri nasıl?
Türkiye Dünya'da parlayan yıldız.
İstanbul da Türkiye'nin lokomotifi...
İstanbul dediğiniz zaman Dünya'nın her yerinde akan sular duruyor. Sayın Başbakanımızın liderliğinde Türkiye'nin geldiği noktayı göstermesi açısından önemli... UCLG Başkanı olarak, Dünya nüfusunun yüzde 60'ını yöneten yerel idarecilerin üye olduğu bir teşkilatın başındayım. Ayrıca Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri Ban ki Moon'un danışma kurulu niteliğindeki ve aralarında İngiltere Başbakanı'nın da bulunduğu 26 kişilik seçkin kişiler üst düzey panelistlerinden biriyim. Dünya'nın tüm şehirleri İstanbul ile yakınlaşmak istiyor.
Lamartine "Dünya'ya bir kere bakmak zorundaysan sadece İstanbul'a bak" demiş. Herkesin gözü ve ilgisi İstanbul'un üzerinde...