Yerli otomobil üretimine ne zaman başlanacak? Ne zaman satışa sunulacak İlk yerli otomobilin adı ne olacak?

İlk yerli otomobilin adı ne olacak? Yerli otomobil üretimine ne zaman başlanacak? Ne zaman satışa sunulacak? Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, yerli otomobilde menzil hedefinin 500 kilometre olduğunu belirtirken, otomobil fabrikasının yeriyle ilgili, "Bir yatırım yapmak isterseniz, tedarikçilere en yakın yeri tercih edersiniz" dedi. Uluslararası Lider Araştırmacılar Programı'nda şartları taşıyan 242 başvurun değerlendirildiğini de belirten Varank, programa yabancıların da başvurduğunu aralarında çevre alanında nobel ödülü almış bir araştırmacının bulunduğunu söyledi. Bu arada yerli otomobilin CEO'su olan Mehmet Gürcan Karakaş, proje ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu.

Giriş Tarihi 27 Mayıs 2019, 12:20 Güncelleme 27 Mayıs 2019, 12:20
Yerli otomobil üretimine ne zaman başlanacak? Ne zaman satışa sunulacak İlk yerli otomobilin adı ne olacak?

İÇİNDEKİLER

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, yerli otomobilin elektrikli olacağını ve menzilinin 500 kilometre olduğunu söyledi. Ankara'da gazetecilerle iftar yemeğinde biraraya gelerek soruları yanıtlayan Varank, şunları belirtti: "Biz bunu sadece bir otomobil projesi olarak görmüyoruz. Dünyada müthiş bir değişim, dönüşüm var. Otomobil endüstrisi de bu dönüşümün, değişimin en hızlı yaşandığı sektörlerden biri'' dedi. 2021'de yollarda olması planlanan yerli otomobil için çalışmalar son hızla devam ederken vatandaştan ve kurumlardan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'na sipariş yağmaya da devam ediyor. Peki İlk yerli otomobilin adı ne olacak? Yerli otomobil üretimine ne zaman başlanacak? Ne zaman satışa sunulacak?

YERLİ OTOMOBİL ELEKTRİKLİ OLACAK

"Biz bunu sadece bir otomobil projesi olarak görmüyoruz. Dünyada müthiş bir değişim, dönüşüm var. Otomobil endüstrisi de bu dönüşümün, değişimin en hızlı yaşandığı sektörlerden biri. Türkiye'nin Otomobili Projesi'ni bir teknoloji projesi olarak, bizim otomotiv sanayimizi dönüştürecek, güçlü ülkelerle rekabetçi hale getirecek bir proje olarak görüyoruz. Baktığınızda artık elektrik motorlarıyla, yazılımlarıyla, otonom sürüşüyle, pil teknolojileriyle otomobil endüstrisi tamamen başka bir yöne gidiyor. Biz de bu projeyle, bu fırsat penceresini doğru zamanda yakaladığımıza inanıyoruz. Kendi otomobilimizi tamamen elektrikli olarak rakipleriyle yarışacak şekilde bir proje olarak ortaya koyacağız ve bir ekosistem ortaya çıkaracağız. Tabii biz bunu devlet olarak yapmıyoruz. Beş babayiğit ortaya çıktı, TOBB bunlara katıldı, onlar bu işi sırtladılar. Getirdikleri CEO ve ekibi gerçekten profesyonel arkadaşlar, özverili çalışıyorlar. Zaten kendisi iş başı yaptıktan sonra aslında proje tam yol ilerlemeye başladı. Planlandığı şekilde onların kendilerine koyduğu iş akışlarının süresi dahilinde bu proje ilerliyor. 2019'un sonunda bir prototip göreceğiz, buna hep birlikte şahitlik edeceğiz. 2022 yılında da, muhtemelen ikinci yarısında inşallah araçlar satışa çıkmış olacak. Yollarımızda Türkiye'nin otomobilini görmüş olacağız.

SERVİSİ VE PAZARLAMASI GÜZEL YAPILMALI

Tabii şöyle bir eleştiri var. Bu otomobili yapmak bu kadar zor mu? Az çok sanayiyle haşır neşir olanlar bu soruya kolay cevap verebilirler. Biz sadece tek bir Ar-Ge projesi, bir otomobil yapmıyoruz ya da bu arkadaşlar bunu yapmıyor, bir marka ortaya çıkarmaya çalışıyorlar. Bu markanın dört dörtlük olması, tutunabilmesi, satılabilmesi, kendini devam ettirebilmesi lazım. Dolayısıyla iş akışlarını yapıyorlar, 15 yıllık bir plan yapmışlar. Bu 15 yıl içerisinde 5 tane model 3 tane facelift, bunların planlamasını yapmışlar. Dolayısıyla siz ortaya tek bir ürün çıkarabilirsiniz, ama bunun satılabilir olması için bayi ağının olması lazım, yedek parçasının, tedarikçilerinin olması lazım, servisinin olması lazım, pazarlamasını güzel yapmanız lazım. Yurt dışına ihracat yapacaksınız, o standartlarda, o kalitede ve rakipleriyle yarışabilecek olması lazım. Dolayısıyla bunların tamamını profesyonelce planladıkları için bu iş aslında bu kadar uzun sürüyor. Ama dediğim gibi iş akışları çerçevesinde ilerliyorlar, 2019'un sonunda inşallah prototipi göreceğiz.

MENZİL İÇİN HEDEF 500 KİLOMETRE

Güzel bir yerde de Ar-Ge merkezini açmak istiyorlar. Onu da yakın zamanda ilan edebiliriz. Açılışını yaparız. İlk modelin segmentini söylemiyoruz. Ama kafalarındaki plan şöyle: Tüm modelleriyle küresel pazarlarda da rekabet edecek bir fiyat yakalamak istiyorlar. Siz bir yatırım yapmak isterseniz, tedarikçiye en yakın yeri tercih edersiniz. Yani ekosistemden en verimli şekilde faydalanacağınız yerde kurmak istersiniz. Bunun görüşmelerini yapıyorlar. O konudaki bilgiler ticari sır niteliğinde olduğu için açıklamıyoruz.

500 kilometreyi yakalayacak bir araç üstünde çalışıyorlar. Talep olacağa benziyor, insanlar bekliyorlar bu otomobili. Piyasaya çıktığında göreceğiz.

YERLİ OTOMOBİL PLANI TIKIR TIKIR DEVAM EDİYOR

Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaş, Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) tarafından sektörde katma değerli ürün ve teknolojileri geliştirmek amacıyla Sabancı Üniversitesinde gerçekleştirilen "Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışması"nın ödül töreninde "Türkiye'nin Otomobili Projesi ve Otomotiv Ekosisteminin Dönüşümü" başlıklı bir sunum yaptı.

Sunumunda "Türkiye'nin otomobili" olarak adlandırılan yerli otomobilde, gelinen sürece değinen Karakaş, "Küresel ortamda rekabet eden, yeni nesil doğuştan elektrikli, otonom sürüş seviyesi 3'e hazır, bağlantılı ve internete uyumluluk olarak doğuştan itibaren planlı, akıllı bir cihaz olacak." dedi.

TOGG olarak şarj altyapısından nesnelerin bağlantısına, yeni startup'lardan yeni yan sanayilere kadar geniş bir mobilite ekosistemi oluşturacaklarını dile getiren Karakaş, "Türkiye'nin teknoloji konusunda sinerji yaratacak şirketleri bünyemizde. Büyüyen segmente yatırım yapacağız. 2022 yılında C segmentte elektrikli SUV araçla pazara giriyoruz. İki üç yıldan sonra AB merkezli ihracat pazarlarına yönlendirmek istiyoruz." ifadelerini kulandı.

Türkiye'nin otomobili projesinde bütün hesapların uzun vadeli ve bugünden 15 sene sonrayı dahi öngörerek yapıldığını belirten Karakaş, "'Türkiye'nin otomobili'nde 2022 yılında piyasaya çıkana kadar, her hafta, her ay ne yapacağımız programlandı. Planı tıkır tıkır işletiyoruz." dedi.



"OTOMOBİLİN BİNE YAKIN ÖZELLİĞİNİ BELİRLEDİK"

Karakaş, tüm teknolojik değişimlerin otomobili ev ve iş yerinden sonra üçüncü yaşam alanına dönüştürdüğünü ifade ederek, "Sektördeki dönüşümün neden olduğu rekabetin temelinde de bu üçüncü yaşam alanının paylaşılması var. Bir Google'ın, Apple'ın ve Amazon'un bu konulara ilgisinin nedeni de işte bu alan." şeklinde konuştu.

Otomotivin mobilite ekosistemine dönüşümünün bu anlamda önemli bir fırsat oluşturduğuna dikkati çeken Karakaş, "Akıllı evler, binalar, şehirler ile etkileşimi olan bir dünyadan bahsediyoruz. Biz de bu nedenle bir otomobilden daha fazlasını hedefliyoruz. Otomobilin bine yakın özelliğini belirledik." dedi.

Dünyada 29 OEM firmasının mobilite ekosistemine 10 yılda 300 milyar dolar yatırım planladığı bilgisini paylaşan Karakaş, şunları kaydetti:

"Bunun haricinde sadece Çin bu alanda 136 milyar dolar yatırım yapacak. 2022 yılına kadar da 60 yeni model elektrikli araç piyasaya girecek. Örneğin, Çin'de şu an 500 tane bizim gibi start up var. Bunların 4'te 3'ü otomobilin kendisiyle ilgilenmiyor. Oluşturacağı ekosistemle ilgileniyor. Dolayısıyla bizim rakiplerimiz de 100 yıllık otomotiv markaları değil. Rakibimiz Çin'dekiler gibi hızlı, çevik, elektrik ve elektronikten, bağlantılı cihazlardan ve akıllı uygulamalardan anlayan şirketler."

Gürcan Karakaş ayrıca cep telefonunun başından geçen gelişmelerin otomobilin de başına gelmeye başladığını belirterek, "Otomotivde bahsettiğimiz dönüşüm için yakın zamanda gördüğümüz en yakın analojinin telefonların son 15 yılda akıllı hale gelmesi olduğunu söyleyebiliriz." şeklinde sözlerini tamamladı.

Yerli otomobile sipariş kuyruğu

Zeplin Car'ın Başkanı Sevim, "Elektrikli otomobiller, kiralık araç pazarını büyütecek. Yerli otomobil hayata geçtiğinde 2 bin adet sipariş vereceğiz" dedi.

Türkiye'nin ilk yerli otomobil projesi, araç kiralama şirketlerinin de radarına girdi. 18 bin 200 araçlık filosu ile bu alandaki önemli yatırımcılardan olan Zeplin Car, 2 bin araçlık sipariş için hazır olduğunu duyurdu. Günlük araç kiralama sektörünün şirket ve bireyler için inovatif bir çözüm haline geldiğini belirten Zeplin Car'ın Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sevim, "Özellikle de elektrikli otomobillerin yaygınlaşması ile sektör daha da büyüyecek. Buradaki fırsatı yerli elektrikli araç ile doldurmak istiyoruz.

Bu nedenle ilk etapta 2 bin araç için sipariş talebinde bulunduk. Ancak burada araç menzilinin 400 km olması da çok önemli" dedi. Günde 3 bine yakın tüketiciye araç teslim etiklerini belirten Sevim, şunları söyledi: "İçinde bulunduğumuz dönemde 'paylaşım' ekonomisi yükseliyor. Elektrikli otomobillerin artması ile bu pazar daha da büyüyecek. Artık almaya gerek kalmadan, herkes dilediği aracı, dilediği zaman edinebilecek. Türkiye'nin yerli otomobil projesi de bu yüzden büyük önem taşıyor. 400 kilometre menzili olan bir elektrikli oto hem şirketler hem de bireyler için ciddi bir tasarruf sağlar. Zeplin olarak yerli otomobil hayata geçer geçmez 2 bin adet sipariş vereceğiz."

SİPARIŞ 30 BİNİ GEÇTİ

2021'de yollarda olması planlanan yerli otomobil için çalışmalar son hızla devam ederken vatandaştan ve kurumlardan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'na sipariş yağmaya da devam ediyor. 2 Kasım 2017'de Külliye'de gerçekleştirilen toplantıda Başkan Recep Tayyip Erdoğan, babayiğitleri açıklayarak ilk otomobile de talip olmuştu. Daha sonra yerli otomobile çeşitli kişi ve kurumlardan 10 binin üzerinde sipariş gelmişti. Son verilere göre, bu rakam 30 bini aştı.

ELEKTRİKLİ OTO KİRALAMAYI ARTIRIR

Günlük araç kiralamaya ilişkin gelecek planlarını da elektrikli oto altyapısına göre tasarlamaya başladıklarını belirten Sevim, sözlerine şöyle devam etti: "Gelecekte insanlar otomobil satın almak yerine, kendilerine yürüme mesafesinde bulunan elektrikli otomobil parklarına gidip, şarj edilmiş araçları alarak istedikleri noktaya gidecek. Bu nedenle yerli elektrikli otomobul projesini çok önemsiyoruz." Şirket bünyesinde şu ana kadar 9 bin şirketin hesabının bulunduğuna da dikkat çeken Sevim, "Kurumsal üyelik sistemini Türkiye'de ilk defa biz geliştirdik. Bu projeyle şirketlere cari hesap açıyor ve bu firmanın Türkiye'nin 81 ilindeki personeline araç kullanma olanağı sağlıyoruz. Bizde kurumsal üyeliği olan şirketin çalışanı ya da yöneticisi, uçaktan indiği anda istediği ilde kurumunun anlaşması doğrultusunda aracını alıp, işi bittiğinde teslim edebiliyor" dedi.

Yerli otomobilin lansman tarihi belli oldu

Yerli otomobilin CEO'su olan Mehmet Gürcan Karakaş, proje ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Karakaş, "2022'nin ortasında dış dünyadaki araçlar yavaş yavaş piyasaya girmeye başladığında biz de elektrikli aracımızı piyasaya sürmeye başlayacağız. Ve buradaki araç 3'üncü seviyeye hazır otonom (sürücüsüz) bir araç olacak." dedi.

Türkiye Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Üst Yöneticisi (CEO) Mehmet Gürcan Karakaş, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde Yenikapı Avrasya Gösteri ve Sanat Merkezi'nde gerçekleştirilen Uluslararası Dünya Akıllı Şehirler Kongresi kapsamında düzenlenen panelde yaptığı konuşmada, yerli otomobil üretimi konusunda kendisine zamanlamanın doğru olup olmadığı, fırsatların bulunup bulunmadığını ve bu işin nasıl yapılacağı gibi soruların sıklıkla yöneltildiğini dile getirdi.

Yerli otomobil için potansiyel bir pazar bulunduğunu aktaran Karakaş, "Evet bir fırsat var çünkü otomotiv sektörü bir dönüşümün içerisinde. Dolayısıyla bizim bu zamanı iyi değerlendirmemiz lazım. İkincisi bir pazar var mı? Evet var, hatta otomobilden daha fazlası için bir pazar var. Zaten bizim yola çıkış noktamızda biz hep aynı ifadeyi kullanıyoruz. Biz otomobilden daha fazlasını yapmak üzere yola çıktık diyoruz." ifadelerini kullandı.