Taşı duvarı altın

İstanbul'un taşı toprağı altındı şimdi duvarı da para ediyor. Ana caddelere bakan binaların dış cepheleri kapışılıyor. Bazı duvarların yıllık kiraları ise 2 milyon 220 bin liraya kadar çıkabiliyor

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 22 Mayıs 2013 Güncelleme 22 Mayıs 2013, 02:59
Taşı duvarı altın

İÇİNDEKİLER

İstanbul'da son dönemde en önemli kazanç kapılarından birisi de binaların dış cephedeki penceresiz duvarları oldu. Özellikle yoğun trafiğin ve insan kalabalığının olduğu bölgelerdeki duvarlar firmalar için en güzel reklam alanları haline geldi. 'Taşı toprağı altın' diye nitelendirilen İstanbul'da duvarlar da böylece para kazandırıyor. Üstelik yıllık kiralar 2 milyon liranın üzerine çıkıyor. Açıkhava reklamcılığının 2012 cirosu ise 532 milyon lira olarak açıklandı.

EN ÇOK İLGİ E-5'E
Reklam ajanslarının en çok kullandığı alanlardan olan bina duvarlarını, kiraya veren apartman sakinleri de böylece 'oturdukları yerden' para kazanıyor. İstanbul'da, duvar reklamı için en çok tercih edilen yerler arasında; Mecidiyeköy, Taksim, İstiklal Caddesi, Bakırköy, Kadıköy, E-5 üzeri, TEM Otoyolu'nun bazı bölümleri, Nişantaşı, Levent, Maslak ve Beşiktaş gibi bölgeler geliyor. Fiyatlar ise aylık olarak 15 bin liradan başlayarak 185 bin liraya kadar çıkıyor. Yıllık düşünülünce ise fiyatlar 180 bin liradan başlayıp 2 milyon 220 bin liraya (yaklaşık 1.3 milyon dolar) kadar yükselebiliyor. Bu paralar apartmandaki ev sahipleri arasında paylaştırılıyor. Ya da binanın giderleri için kullanılıyor.

SANİYEYE GÖRE FİYAT
Duvarın değerini ise bakış açısı bulunduğu yer ve araçlar seyir halindeyken kaç saniye görüldüğü gibi parametreler belirliyor. Bu arada duvarın büyüklüğü de önem kazanıyor. Reklam ne kadar uzun süreli ve iyi görülüyorsa duvar o kadar değerli hale geliyor. Bazı duvarlar birkaç reklam verene bölünerek, elde edilen para katlanıyor.

REKABET GİDEREK ARTIYOR
Duvarların sayısının azlığı ve bu işe meraklı reklam ajanslarının çoğalması rekabeti de birlikte getiriyor. Özellikle bazı semtlerdeki duvarlar için ajanslar birbirleriyle yarışırken, bazı duvarlar için açık artırma da yapılıyor. Bina sahipleri gelen talepler arasında en yüksek teklifi vereni tercih ediyor. Ajans sahipleri, yeni mecralar üretilmediği için boş duvarın değerlendiğini belirtiyor.

AJANSLAR DEVREDE
Duvar reklamları şöyle hazırlanıyor: Reklam ajansı boş gördüğü duvarı apartman yöneticisinden kiralıyor.
Sonra oraya kendi reklamını koyup firmalara pazarlıyor.
Bazı yöneticiler apartmanları için internette ilanlar veriyor.
Ajansları aradan çıkartmak isteyen bazı yöneticiler ise direkt firmalara gidiyor.
Elde edilen gelirin büyüklüğüne göre ya pay ediliyor ya da apartmanın havuzunda tutuluyor.

ÇOK GÖRÜLEN DEĞERLİ
La Marque açık hava kiralama şirketinin yetkilisi Yaşar Özkan, fiyatların cepheye, açıya ve araçların görüş mesafesine göre değiştiğini söyledi. Özkan, "Benim Balmumcu'da kiraladığım duvar yanındaki ile aynı boyuttayken ben yıllık 200 bin liraya kiraya veriyorum. Yandakinin fiyatı ise aylık 180 bin lira. Çünkü o duvardaki reklam çok uzak mesafeden görünmeye başlıyor ve trafiğin sıkışık olduğu bir lokasyonda. İnsanlar o reklamı yarım saat görüyor" dedi.

DİJİTAL İŞİ KOLAYLAŞTIRDI
Duvar reklamları son yıllarda hız kazansa da yıllar öncesinde de vardı. Fakat o yıllarda dijital sistemler olmadığı için duvarlar günlerce boyanarak reklama hazırlanıyordu. Bu yüzdende her firma bu yükün altına girmiyordu. Şimdi dijital sistemle duvarların giydirilmesi artık çok daha kolay yapılıyor.



BURÇİN GÖKTAN