BÜLENT ERANDAÇ

BÜLENT ERANDAÇ

Tarihi 5 Mayıs 2015

THK'yi kim batırdı?

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, Türk Hava Kurumu'ndan kiraladığı jet uçaklarıyla seçim gezilerini sürdürüyor.
Bir gazetede, THK uçakları önünde verdiği resmini görünce, aklıma İsmet Paşa'lı CHP'nin tek parti diktatörlük iktidarı geldi.
Diyeceksiniz ki, İsmet Paşa ile Türk Hava Kurumu uçaklarının ne ilgisi var? Çok var.
Çok derin konu.
Türkiye'nin uçak sanayinin yakın yıllara kadar geride kalması tökezlemesi, maalesef aziz milletimizin yabancı uçaklara muhtaç hale getirilmesinin arka planında İsmet Paşa'nın CHP iktidarı var.
2005'lerden itibaren Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın uçak sanayinin gelişmesine verdiği büyük destekle ayağa kalkan Türk Hava Kurumu bugün 'milli uçak yapar-milli uçak işletir' hale geliyor.
Kemal Kılıçdaroğlu, THK uçaklarıyla uçuyor. Acaba, İsmet Paşa aklına geliyor mu?
Büyük devlet adamı Atatürk'ün duyarlılığı ile kurulan Türk Uçak Sanayi fabrikaları, İsmet Paşa (CHP) iktidarında (1938-1950) birer birer kapatıldı.
THK Etimesgut Uçak Fabrikası (1940), sonradan traktör imalatına geçirildi. Bügünkü Türk Traktör Fabrikası oldu. THK Uçak Motoru Fabrikası, adıyla bağdaşmayan pek çok üretimde (musluk, piston, kuyu tulumbası vb.) bulundu.
MKEK, Tekstil Makineleri Fabrikası'na dönüştürüldü.

Demirağ neden engellendi?

Sivaslı merhum işadamı Nuri Demirağ'ın hayatı yakın tarihimizin en çarpıcı biyografilerinden birini barındırıyor. Nuri DEMiRAĞ, 1936'da İstanbul-Besiktas'ta uçak dizayn-üretim atölyesi ile Sivas-Divriği'de seri imalat yapacak bir uçak fabrikası ve havacılık okulu kurdu. Türk Hava Kurumu siparis verdi. İmalat devam ederken uçakların alım sözleşmesi (1939 yılı ) feshedildi. Çünkü Demirağ, İnönü'nün gazabına uğramıştı. 1943 yılında fabrika kapanmak zorunda kaldı. Peki, ama neden?
Türk Hava Kurumu (THK) Nuri Demirağ'a 10 adet eğitim uçağı ile 65 adet planör siparişi vermişti. Demirağ, Nu. D.38 ismi verilen altı kişilik, çift motorlu ve gövdesi alüminyum kaplı yeni bir model geliştirdi. Demirağ'ın bu başarısı, büyük yankılar uyandırdı.
Son teknoloji ile donatılan 'Nu. D.38'in yapılması, dünya uçak sanayicilerinin dikkatini ilk uçak fabrikamızın üzerine çekti. Ayrıca yolcu uçağı olarak tasarlanan 'Nu. D.38'in savaşta ise mükemmel bir bombardıman uçağı olarak hizmet verebilmesi meselenin farklı bir boyutuydu. Yazık! 2'inci Dünya Savaşı'na giderken geleceğe göremeyen yönetim tarafından, savaş uçağı şansımız yok edildi. Demirağ'ın kaderini Milli Şef İsmet İnönü kararttı. Çünkü İnönü'ye kafa tutmak isteyen Demirağ parlıyordu.
İçte seviliyor, yabancı odakların gözüne batıyordu. Nitekim (1945 yılı) Türkiye'nin çok partili rejimindeki Milli Kalkınma Partisi ismiyle ilk muhalefet partisini kurdu. Nuri Demirağ'ın kızı Mefkure Azak, babasının hep engellendiğini söyleyerek "En büyük engel İsmet İnönü ve çevresiydi. 'Nuri Demirağ parlar da benim yerime geçer' diye endişelenirdi.
Bu yüzden tüm işlerine engel olmaya çalıştılar" açıklamasını yaptı.

SONUÇ: Bizden 10 binlerce kilometre uzaklıkta Brezilya uçak şirketini, Türkiye ile aynı tarihte kurdu. Hedeflerimiz aynı.
Yola çıkılan ruh aynı. Heyecan aynıydı.
Sonunda Türkiyemiz, İngiliz-Amerikan yardımlarının büyüsüne kapılıp kapısına kilit vurdu. Marshall yardımıyla gönderilen uçaklar ve motorlarla gözümüz boyandı.
Brezilya inancını yitirmedi, azmetti.
Kazandı. Türkiye ise kendi içinden bir 'Boeing' çıkarma şansını kaybetti.
İsmet Paşa'lı CHP iktidarı Nuri Demirağ'ın önüne takoz koymasaydı, bugün 'Boeing' ayarında dünya devleri ile boy ölçüşen bir uçak şirketimiz olabilecekken şimdi hala MİLLİ UÇAK İMAL ETMEK İÇİN, Yeni Türkiye liderliği Tayyip Erdoğan-Ahmet Davutoğlu, çırpınıyor. Her kapıyı zorluyor.

GELECEK YAZI
: İsmet Paşa'lı CHP iktidarı (1938-1950) uçak ve silah fabrikalarını neden geliştirmedi? Kimler, nasıl engel oldu?