Çinliler nereye koşuyor?

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 29 Mayıs 2017 Güncelleme 29 Mayıs 2017, 00:18
Çinliler nereye koşuyor?

İÇİNDEKİLER

Otomotiv sektöründe geçtiğimiz haftanın en dikkat çekici haberlerinden biri Çinli Geely'nin Malezyalı Proton'un yüzde 49.9'unu, Proton'un şemsiyesi altındaki İngiliz Lotus'un ise yüzde 51'ini satın alma konusunda DRM-Hicom ile anlaşmasıydı. Proton'un zor durumda olduğu, Lotus'un da zararda olduğu biliniyordu.
Volvo'yu satın alarak dikkatleri üzerine çeken Geely, Çin'in en büyük otomobil üreticilerinden biri konumunda. 1986 yılında buzdolabı üreticisi olarak ortaya çıkan Geely, 2002 yılından bu yana otomobil üretiyor. Dünyanın en büyük otomobil pazarı olan Çin, markaların hızla büyümesi için uygun ortam sunuyor ancak Çin markaları diğer pazarlarda başarı sağlayamıyor.
Bunda kalite, dayanıklılık, güvenlik gibi konularda geride olmaları temel sebepler. Sadece ucuz olmak otomobil pazarında başarı için yeterli değil. Üstelik Avrupa, ABD, Japonya ya da Güney Kore gibi otomotiv konusunda tecrübeli ülkelerin markalarının bilgi birikimine sahip olmaları için daha çok zamanları var. İşte Çinli firmalar kendi pazarlarında bolca kazandıkları parayla köklü ve potansiyeli olan markaları almayı tercih ediyor. Üstelik bunu sadece otomotivde değil elektronik gibi diğer sektörlerde de yapıyorlar. Tabii her satın alma başarıyla sonuçlanmayabilir ama Geely, Volvo ile çok iyi bir iş çıkartıyor. Üstelik kendi pazarındaki lüks tutkusu işlerine de yarıyor. Daha da önemlisi satın aldıkları firmaların tüm bilgi ve tecrübe birikimine de sahip oluyorlar. Böylece 100 yıllık arayı kapatabiliyorlar. Şunun şurasında 10 yıl önceye kadar Avrupalı ve Japon markaların modellerini, hatta logolarını bile kopyalamakla ünlü olan Çinliler artık ünlü markaların sahibi olmaya başladı. Onlar için otomotiv denizindeki köpekbalığı tanımlaması yapılabilir.
Önümüzdeki 10 yılda tahmin bile etmeyeceğimiz markaların Çinliler tarafından satın alındığını görürsek şaşırmayalım.

HALİT BOLKAN