Siyasi partiler ve milletvekili aday adayları, 12 Haziran'da yapılacak milletvekili genel seçimlerine yönelik hazırlıklarını sürdürürken, adayların kıyafet, imaj ve siyasi danışmanlık, adaylık başvurusu, tanıtım faaliyetleri gibi ilk adımlar için ayırması gereken bütçe yaklaşık 50 bin liradan başlıyor.
Önceki seçimlerle karşılaştırıldığında, adayların siyasi danışmanlık ve sosyal ağların etkin bir mecra olarak kullanımı talebinde artış gözleniyor.
Kadın adaylar, stil ve renk analizi, gardırop kişiliğinin belirlenmesi konularına, erkek adaylar görsel temsilden çok sözlü iletişim ve buna paralel hizmetlere yönelirken, kadın adaylar görüşme ve ziyaret yoğunluğu yüksek programları çok tercih etmiyor.
Hazırlık sürecinde imajın, görselliğin, beden duruşunun, kıyafet ve aksesuar seçimlerinin kişisel tercihlere göre değil ortama uygunluğuna göre tekrar ele alınması söz konusu iken, adaylar, geçmiş alışkanlıkları nedeniyle en fazla bu değişikliklere uyum göstermekte zorlanıyor.
SİTA Politik Danışmanlık Genel Müdürü, siyasal iletişim danışmanı Suat Özçelebi, AA muhabirinin sorularını yanıtlarken, milletvekili adaylarının danışmanlık taleplerinin seçimlerden 6 ay ile 1 yıl öncesinden gelmeye başladığını, kampanya aşamasının milletvekili seçimlerinde büyük şehirlerde daha çok parti ağırlıklı ilerlediğini, Anadolu'da daha yoğun kampanya süreci olduğunu söyledi.
Özçelebi, kişilerin aday olmayı düşündüğü parti veya il için öncelikle siyasi çevre çözümlemesi yaptıklarını kaydederek, seçileceği ile göre hangi sırada aday olması gerektiği, o ilden kaç milletvekili çıkarma şansı olduğunu analiz ettiklerini daha sonra aday adaylık sürecinde izleyeceği yöntem ve yapacağı çalışmalara odaklandıklarını anlattı.
''Adaylar önerilerimize genellikle karşı çıkmaz ancak özellikle kadın aday adayları görüşme ve ziyaret yoğunluğu yüksek programları çok tercih etmiyorlar'' diyen Özçelebi, araştırma çalışmalarına bütçe ayırmak isteyen aday sayısının hala çok fazla olmadığını da dile getirdi.
Danışmanlık taleplerinde bu yıl biraz daha denge olmasına karşın, erkek aday adayı sayısının daha fazla olduğunu belirten Özçelebi, önceki dönemlerle kıyaslandığında danışmanlık taleplerinde özellikle Anadolu'dan artış yaşandığına işaret ederek, ''Bunu internetin yaygınlaşmasına bağlıyoruz. İnternet sitemiz üzerinden bize ulaşanların sayısı bu sene tüm başvurular içinde yüzde 50'yi geçti'' dedi.
Özçelebi, ücret konusunda pazarlık yapıldığını, ancak SİTA Politik Danışmanlık'ın tüm danışmanlık görüşmelerini bir saat ücreti üzerinden gerçekleştiren bir sistemi olduğunu vurgulayarak, bu görüşmede durum analizi ve ne tür siyasal iletişim ürün ve hizmetlere ihtiyaç duyuluyorsa onu belirlediklerini, daha sonraki hizmet adımlarının bütçesini de tekliflerle sunduklarını ifade etti.
2011 seçimlerinin temel farklılığını, internet üzerinden ve büyük şehirler dışında Anadolu'dan aldıkları başvuruların yoğunluğu şeklinde sıralayan Özçelebi, şunları kaydetti:
''Siyasal iletişim hizmet ve ajanslarına yönelik, sadece seçime 3-4 ay kala ihtiyaç duyulan bir hizmet/şirket algısı var. Hem partiler hem de adaylar açısından hazırlıkların çok önceden yapılması ve profesyonel bir bakış açısının gözetilmesi gerekli. Özellikle milletvekili olmak isteyen kişilerin, adayların bugün karar verip, yarın bir temel siyasal figür olarak algılanmaları mümkün değil. Parti içinden ve dışından yaşanan çok uzun bir süreç var. Bu sürecin çok iyi stratejik bir biçimde planlanması ve yönetilmesi gerekir. Bu konunun uzmanları, siyasal iletişim danışmanları ile çalışmak zorunlu... Seçime 3-4 ay kala ortaya çıkan, bir anda siyasal iletişim ajansı hüviyetine bürünen 'aday avcıları'ndan da korunmak gerekir.''
Özçelebi, adayların siyasi danışmanlığa ayıracakları bütçe konusunda da il veya Türkiye genelinde bütçelerin ne tür hizmetler istendiğine, hangi süreyle, hangi ilde geliştirileceğine bağlı olduğunu, ayrıca proje ve etkinliklerin detaylarının da çok önemli olduğuna dikkati çekerek, ''Aday adaylığı sürecinde genel olarak 10-15 bin lira civarında harcama yapan da olabiliyor, 20-30 bin lira da. İşin içine siyasi çevre çözümlemesi, stratejik iletişim planlaması, kamuoyu araştırması gibi konular girerse bütçe 50 bin lirayı geçebilir. Bu adaylık ve seçim kampanyası aşaması için de yine kaçıncı sırada aday olduğunuza bağlı olarak 100-150 bin lira arasında değişebilir'' dedi.