Zam sofrası

Fırsatçı Ramazan'da sahneden inmiyor. 10-30 Haziran arasında markette 17 ürün zamlandı. Üretici-tüketici fiyat farkı 6 katı buldu. Etteki Ramazan artışı ise yüzde

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 07 Temmuz 2015 Güncelleme 07 Temmuz 2015, 00:00
Zam sofrası

İÇİNDEKİLER

RamaZAMcı iş başına geçti, gıda alışverişleri tüketicinin cebini vurdu. Yumurtadan süte, peynirden ete, meyveden sebzeye birçok üründe zamlar vatandaşı zora soktu. Üretici ve tüketici fiyatları arasındaki fahiş fiyat farkı kronik sorun haline gelirken, aradaki makas Ramazan ayı ile iyice açıldı. Tarladan sofraya kuru incir ve maydanoz 5.7, salatalık 4.7, karpuz 4.5, sivri biber ve patlıcan 3.9, domates 3.7 kat fiyat farkı ile geldi. Zeytinyağında fiyat üreticide 11 lira 50 kuruşken, markette 26 lirayı buldu. Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB), 10-30 Haziran döneminde seçilmiş 35 üründen 17'sinin fiyatının arttığını açıkladı. Buna göre; markette en fazla fiyat artışı yüzde 57.79 ile sivri biberde görülürken; bu ürünü yüzde 25.04 ile limon, yüzde 16.80 ile patlıcan, yüzde 15.60 ile fasulye izledi.

ET CEP YAKTI
Ramazan'la et tüketimi de arttı. Buna paralel fırsatçı da sahne aldı. Merkez Bankası, Haziran'da kırmızı et fiyatlarındaki yüksek artış eğiliminin devam ettiğinin altını çizdi. Değerlendirmede; yer fıstığı, badem içi gibi kuruyemiş fiyatlarındaki yüksek artışların da hız kesmeden sürdüğü vurgulandı. Et üreticileri de kırmızı ette son 1 yılda yüzde 30'a varan artış yaşandığını, bunun yüzde 10'unun Ramazan'da yapıldığnı vurguladı.

ÜRETİCİDE 22 RAFTA 42 LİRA
Et üreticileri artışın nedenini spekülatöre bağladı. 30 Haziran'daki rakamlara bakıldığında, ette üretici-market fiyat farkının yüzde 90'a dayandığı görüldü. Üreticiden 24 liraya çıkan dana eti markette 37.46 liradan satılıyor. Kuzu eti de besiciden 22.56 liraya çıkarken, rafta 42 lirayı aştı.

ZİNCİR KISALMALI
TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar: "Pazarlamadaki sorunlar nedeniyle üretici düşük fiyata ürün satarken, tüketiciler de daha pahalıya ürün tüketmek durumunda kalıyor. Üreticiden tüketiciye olan zincirin kısalması, fiyatların çiftçi lehine oluşturulabilmesi, tüketicilerimizin de uygun fiyatla ürün almalarının sağlanmasının yolu örgütlenmeden geçiyor."