Tarihi 19 Eylül 2010

'Türküm' deyince yüzü gülen millet

Dünyanın bazı yerlerinde Türk olduğunuzu söylediğinizde farklı bir ilgi görürsünüz. Örneğin; Azerbaycan böyledir, Türk Cumhuriyetleri, Pakistan, bazı Arap ve Kuzey Afrika ülkeleri... Bir de Balkan ülkeleri var. Bosna Hersek...
Kosova, Makedonya
gibi...
Bunlara şimdi Hırvatistan da ekleniyor. Bu ülkede Türk yatırımları giderek artıyor ve büyük şirketlerimiz kilit sektörlerde söz sahibi olmaya başlıyor. Ülkenin altyapısında, otobanlarında Türk inşaat şirketlerinin imzası var.
Geçen hafta Doğuş Grubu'nun marina yatırımı Hırvatistan'a gittik.
Doğuş Holding CEO'su Hüsnü Akhan ile de sohbet etme imkanı bulduk. Önce bu ilgiyi anlattı Hüsnü Akhan: "Bölge insanı onlara iş kapısı açmamızdan dolayı ilgi ve minnet duyuyor. Sadece Sibernik'teki marina inşaatında yüzlerce insan çalışacak. Daha sonra 50 kalifiye eleman alacağız.
Bütün bunlar bölge insanının da yöneticilerinin de hoşuna gidiyor."
Hüsnü Akhan, özellikle kriz döneminde işsizlik sorunu giderek büyüyen Hırvatistan'da gençlere iş kapısı olacak yatırımların desteklendiğini ve yenilerinin beklendiğinin altını çiziyor..


ELEMAN SIKINTISI VAR
Hüsnü Akhan'a, Türkiye'deki özellikle marina yatırımlarındaki istihdamı soruyorum. Akhan, bu konuda ciddi bir eksiklik olduğunu anlatıyor: "Marina yapıldığı zaman yanına otel ve alışveriş merkezi gibi tesisler de geliyor. Marinalar bulunduğu bölgenin gelişimini sağlıyor.
Dolayısıyla istihdam açısından da büyük potansiyel sağlıyor.
Nitelikli personelde yetkin arkadaşlarımız var. Ama yat tarafında mürettebat olarak eksiklik olduğunu görüyoruz.
Türkiye'de bulunan yerli yabancı yatlara bakıyorsunuz, çalışanları da hep yabancı. Türk çalışan bulmak zor. Aşçı gibi, diğer yardımcı personel gibi alanlarda boşluklar var. Türk gençleri için fırsat bulunuyor."

GELECEK BU SEKTÖRDE
Marinacılığın geleceğin sektörlerinden birisi olduğunu hatırlatan Hüsnü Akhan, yıllık 2.5 milyar dolar gelir getiren yatçılığın büyük potansiyel taşıdığını belirtiyor. Türkiye 15 bin olan yat bağlama kapasitesini 25 bine çıkardığında bu rakam da 8.5 milyar dolar olacak. Buna rağmen 8 bin 333 kilometre kıyısı olan Türkiye, yatçılıkta daha az kıyıya sahip Hırvatistan'ın gerisinde.

SEBEBİ BÜROKRASİ Mİ?
Türkiye'de yatçılık ve marina yatırımlarının gelişmesinin önünde de, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın sık sık dile getirdiği 'bürokratik oligarşi' duruyor.
Hüsnü Akhan, bir marina yatırımı için 6 bakanlık ve 21 genel müdürlükten, ayrıca belediye ve koruma kurullarından izin almak gerektiğini ifade ediyor.
Hüsnü Akhan, bu konuda özellikle Ulaştırma Bakanlığı'nın çaba harcadığını belirtiyor ve ekliyor: "Bürokrasiyi aşmak zor.
Ama biz alışkanlık ve bağışıklık kazandık. Türkiye'de yatırım yapmaktan vazgeçmiş değiliz.
İstanbul'da planlanan İSPARK'ın 11 adet marinası için Doğuş Grubu olarak teklif verdik."