Mazda MX-5 20 yaşında

Dünyadaki küçük roadster akımının dirilmesini sağlayan Mazda, sevimli tasarımı, teknik özellikleri ve değişmeyen çizgisiyle MX-5 geleneğini ödüller ve rekorlarla 20 yıldır sürdürmeye devam ediyor

Giriş Tarihi 03 Mart 2010, 00:00 Güncelleme 03 Mart 2010, 14:52
Mazda MX-5 20 yaşında

İÇİNDEKİLER

Efsane müzik grubu Beatles'ın ilk kez 1965 yılında söylediği, dünün ne kadar keyifl i ve unutulmaz olduğunu anlatan "Yesterday" şarkısının sözlerinde sanki MX-5 yatıyordu. İlk kez 1989 yılında üretilmeye başlanan Mazda MX-5, sökülebilir sert tavanı veya tentesi,
1.6 lt'lik motoru ve daha da önemlisi sevimli tasarımıyla dünün en keyifl i otomobillerinden biri olmayı başardı. Bu küçük Japon, üretildiği ilk yıllarda eleştiri oklarının hedefi olmuştu. Bu eleştirilerin başında alt ızgarasının AC Cobra'yı hatırlatması, çiftli stoplarının Corvette'i andırması ve genel görünümüyle 1962 Lotus Elan'a benzemesiydi. Ancak zamanla herkes bu otomobili çok sevdi ve MX-5, 857.000'i aşan satış rakamlarıyla Guinness Rekorlar Kitabı'na girdi.

MX-5'in başarı öyküsü 1970'lerin sonlarına dayanıyor. Japon mühendisler, wankel motorlu bir roadster üretmek istiyorlardı ve geliştirdikleri projelerle yaptıkları hesaplar sonucu bir coupe doğmuştu. 1978 yılında üretime başlayan RX-7'nin ardından 1980'lerin ortalarına kadar Mazda, farklı coupe'ler üretmeye devam ederken 1987'de yeni bir roadster için çalışmalarına yeniden başladı. Mazda'nın 100 Milyon USD'lik bir bütçeyle geliştirdiği yeni konseptinde Toshihiko Hirai ve Tsutomi Matano adlı iki tasarımcı projeyi yürütüyordu. Bu tasarımcılar başlangıçta İngiliz roadster tasarımından da etkilenerek yaptıkları çizimlerde sürekli kırmızıyı ön plana çıkartmışlardı. Tasarım aşamasında MX-5'in karoseri plastikten üretilecekti ve arkadan itişli olacaktı. Ancak Japon marka, bu aracı plastik yerine çelik alaşımdan üretti ve yine arkadan itişli aktarma yapısını kullandı. MX- 5'te RX-7'deki gibi ilk aşamada wankel motor kullanılacaktı,fakat sıralı motorda karar kılındı.

MX-5 üretim versiyonuyla ilk kez Şubat 1989 tarihinde Hiroşima'da Eunos ismiyle tanıtıldı. Ardından Amerika'da Miata olarak tanıtılan bu araç 1990 yılının sonlarına doğru Avrupa'da MX-5 adıyla satışa sunuldu. MX-5'in diğer bir avantajı da fiyatıydı. 1991 yılında MX-5, Almanya'da 35.500 DM'lik fiyat etiketiyle satılırken, BMW Z1 87.000 DM, üretimi bitme noktasına gelen Alfa Romeo Spider 38.800 DM, Isuzu motorlu Lotus Elan 65.000 DM idi. Sökülebilir sert tavan veya elle katlanan tenteyle sunulan MX-5, 4 silindirli 1.6 lt'lik 16 supaplı ve çift eksantrikli (DOHC) motoruyla ve 5 ileri manuel şanzımanıyla 195 km/s'ye ulaşıyordu.

0-100 km/s hızlanmasını 9.4 saniyede tamamlayan MX-5'e önce ABD pazarı için 1.8 lt'lik ikinci bir motor ve 4 kademeli otomatik şanzıman eklendi. Krom çerçeveli göstergeler ve deri direksiyon simidiyle iki kişilik bu araç özellikle ABD pazarında adeta yok satarken ikinci elde de karaborsaya düşmüştü. MX-5 için herşey yolundaydı ancak bu araç, 120 km/s'den yüksek hızlarda üstü açık olarak kullanıldığında kabinde güçlü bir hava akımı oluşuyordu.

Açılır kapanır farları oldukça köşeliydi. Her şeye rağmen bu araç otomobil satışlarının durma noktasına geldiği zamanlarda bile neredeyse yok satıyordu. İlk nesil MX-5, 1998 yılında yerini ikinci nesline bıraktı. MX-5, genel karakterini bozmamıştı. Sadece gizli far yoktu ve farklı güçlerde 1.6 ve 1.8 lt'lik benzinli motorlar sunuyordu. Üçüncü nesil MX-5, 2006 yılında tanıtıldı ve kısa bir süre sonra elektrikli olarak katlanabilen sert tavan opsiyonuyla bayilerdeki yerini aldı. Yaz aylarında Türkiye'de de satışa sunulacak olan makyajlı versiyon ise henüz bu taze görünüme geçti.