Paranızı geri alın

Bankaların haksız ücretlerine yargı ‘Dur’ diyor. Hakem heyetleri ve mahkemeler, tüketici lehine her yıl yüzlerce karar veriyor. Siz de yapılan kesintileri 10 yıl geri dönük olarak alabilirsiniz. İşte yol haritası...

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 11 Mayıs 2016 Güncelleme 11 Mayıs 2016, 06:20
Paranızı geri alın

İÇİNDEKİLER

Bankalar, tüketiciden binbir kalemde aldığı ücretler yüzünden tepki çekmeye devam ediyor. Başta kart aidatı olmak üzere, bankanın kestiği ücret ve komisyonları dava açarak geri alabilirsiniz. Üstelik hakkınızı tam 10 yıl geriye dönük olarak arayabilirsiniz. Bunun için hem Yargıtay'ın hem yerel mahkemelerin hem de hakem heyetlerinin tüketici lehine yüzlerce kararı bulunuyor. Buna son örnek de futbolcu Emre Belözoğlu olmuştu. Belözoğlu, açtığı dava sonucu, 10 yıl önce çektiği kredi için ödediği 46 bin liralık 'komisyon ve dosya masrafı'nı bankadan geri almaya hak kazandı. Tüketiciler, haksız alınan ücretleri, tüketici hakem heyetlerine ve tüketici mahkemelerine başvurarak geri talep edebilir. Bankalara ilişkin şikayetlerinizi, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü'ne iletebilirsiniz. Ayrıca Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER) sistemi aracılığıyla ve ALO 175 Tüketici Hattı kullanılarak da bankalara ilişkin şikayetlerinizi bildirebilirsiniz.
8 ADIMDA HAKKINIZI ARAYIN
Uzmanlar, kredi alınırken talep edilen dosya masrafının kanunlarda yeri olmadığını ve sözleşmede bulunsa bile 'haksız şart' olduğunu belirtiyor. İşte dosya masrafınızı geri almanın 8 adımlı yolu:

1) Dosya masrafını 10 yıl geriye dönük olarak almak mümkün. Bunun için öncelikle ne kadar dosya masrafı ödediğinizi belgelemeniz gerekiyor. Bu belgeler ve yazacağınız dilekçe ile bankanıza başvurup, masrafınızın iadesini talep edin. Noter yoluyla da talepte bulunabilirsiniz.

2) Banka paranızı öderse sorun yok. Muhtemelen ödemeyecektir. Bu kez elinizdeki krediyle ilgili belgeleri bir dosya haline getirin.

3) Eğer yeterli belge yoksa, bankanızdan talep edin. Banka bunun için ücret isterse ödediğiniz ücretin dekontunu mutlaka alın.

4) Belgelerle birlikte kaymakamlıklardaki tüketici hakem heyetine müracaat edin.

5) Tüketici hakem heyetindeki matbu dilekçeyi doldurun, belgelerinizi de ekleyin. Delil olarak Yargıtay ve mahkeme kararlarını sunabilirsiniz.

6) Bundan sonra heyetin kararını bekleyin. Olumlu karar sonrası banka itiraz ederse üzülmeyin. Mahkemelerden çıkan kararlar tüketici lehine.

7) Karar sonrası bankadan paranızı alın. Vermezse icra takibi başlatın.

8) Bu işlemleri her dosya masrafı ve diğer ücretler (kart aidatı, hesap işletim ücreti gibi) için ayrı ayrı yapın.
MAHKEME YOLU AÇIK
İadesini talep ettiğiniz tutar 2 bin 320 TL'den az ise ikametgahınızın bulunduğu ilçenin kaymakamlığındaki tüketici ilçe heyetinde, 2 bin 320 TL ile 3 bin 480 TL arasında ise tüketici il hakem heyetinde işlem yaptıracaksınız. Tüketici il hakem heyetleri, bulunduğunuz şehrin Gümrük ve Ticaret Bakanlığı il müdürlüğünde bulunuyor. Eğer tutar 3 bin 480 TL'den fazla ise tüketici mahkemelerine dava açabiliyorsunuz.
YÜZDE 90 TÜKETİCİ HAKLI BULUNUYOR
Yılın ilk 3 ayında tüketici hakem heyetlerine toplam 231 bin 499 başvuru yapıldı. Bu dönemde 225 bin 730 başvuru tüketici hakem heyetlerince karara bağlandı. Alınan kararların yüzde 89.87'si, yani 202 bin 863'ü tüketici lehine; 22 bin 867 olan yüzde 10.13'lük kısmı ise tüketici aleyhine sonuçlandı.



ŞİKAYETTE BANKALAR İPİ GÖĞÜSLEDİ
Rakamlar, bankalara karşı tüketici hakem heyetlerine yapılan şikayet başvurularının oranını gösteriyor.

ÖZLEM KAMER TERCANLI