Taksit fırsatçılığı

BDDK, alışverişlerde kredi kartı taksitlerine sınır getirdi; bankalara gündoğdu. Kimisi yüksek ücret ile taksit sistemi kurdu, kimisi ise kredilerini artırdı

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 01 Mart 2014 Güncelleme 01 Mart 2014, 01:51
Taksit fırsatçılığı

İÇİNDEKİLER

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) 1 Şubat itibariyle kredi kartına taksit sınırlaması getirmesi tüketicinin belini büktü. Mağdur olan yine tüketici oldu. Gıdadan telekomünikasyona kadar tüm alışverişlerini kredi kartına taksitle yapan tüketici, yeni uygulamayla beraber banka kredilerine yöneliyor. Vatandaşın karşısına, bu sefer de dosya masrafı, sigorta bedeli ve hesap işletim ücreti çıkıyor. Zincir mağazalar gıda alışverişinde kredi kartına taksit yapmasalar da; bankalar müşterilerine 6 veya 8 taksit, hatta 12 taksit imkanı bile sunarken, bunun için de ücret talep ediyor.

KREDİ YÜKLENMİŞ KART
Farklı yöntemler geliştiren birçok banka, 'tüketicisi kredisi yüklenmiş banka kartı' önermeye başladı. Bazı bankalar kredilerde dosya masrafı almasa da, bazı bankalar kredi faizi, hesap işletim ücreti, dosya masrafı adı altında birçok ücret talep ediyor. Eskiden sadece kredi kartına aylık taksit miktarını ödeyen tüketicinin, krediyle birlikte ödeyeceği ücretler de artış gösteriyor.

VATANDAŞ ÇARESİZ KALDI
MERKEZ Bankası'nın istatistiklerine göre; yeni taksit uygulamasının ardından 3 haftada taksitli kredi kartı harcama tutarı 2 milyar 711 milyon lira azaldı. Sınırlamalardan dolayı kart kullanamayan tüketiciler ise tüketici kredilerine yöneldi. Geçen yılın aynı dönemine oranla mevduat bankalarındaki tüketici kredileri yüzde 24.58 ve 2013 yılı sonuna göre yüzde 1.14 oranında arttı.

BANKALAR SUÇ İSLİYOR
TÜKETİCİ kredilerinden 'masraf' gerekçesiyle yapılan kesintilerin geri ödenmesi yönündeki kararın ardından bankalara başvuran müşteriler, bu kez de dekont ücretiyle karşılaşıyor. Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) Genel Başkanı Sıtkı Yılmaz, konut ve tüketici kredilerinden alınan masrafların hukuka aykırı olduğunu savunarak, bilinçlenen tüketicilerin 'Bilgi Edinme Kanunu' çerçevesinde bankalardan hesap hareketlerini istediklerini, kimi bankaların da bu dekontları para karşılığında verdiğini söyledi. Yılmaz, şöyle devam etti: "Tüketiciler, yapılan kesintilerin bildirilmesi talebinde bulunduğu zaman, bankaların ücretsiz olarak buna mutlaka cevap vermesi gerekir. Aksi takdirde tüketiciler durumu, hem BDDK'ya hem de başsavcılığa bildirerek suç duyurusunda bulunabilir."