Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Arşiv | Ana Sayfa
Bugün: 03 Kasım 2007  

Üçüncü 'gerdanlık' Boğaz’ı sıkıyor! - 1

Boğaz köprüleri, yapım aşamasında tartışmalara yol açtı. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet derken, bilindik görüş ayrılıkları bu kez 3. köprünün yapımı için başladı....



Boğaziçi Köprüsü'nün 30 Ekim 1973 tarihinde hizmete açılmış olması ve 3. Boğaz köprüsü tartışmalarının yaşandığı şu günlerde, gözler İstanbul Boğazı'nın gerdanlıklarına çevrildi. Boğaziçi Köprüsü'nün yapımına 1970 yılında başlandı. Köprünün toplam uzunluğu 1560 metre, iki kule arası uzunluğu ise 1073 metredir. Köprünün deniz yüzeyinden yüksekliği de 64 metre.

'YIKILIR' YORUMLARI

Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz'dan karşıdan karşıya geçebilme fikri, yüzyıllar boyunca çekiciliğini korudu. Bilinen en eski Boğaz geçişi M.Ö. 511 yılında gerçekleştirildi. İskit seferine çıkan Pers Kralı Darius'un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin yan yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya'ya geçti. Mühendisler, Boğaz'ın bir köprüyle geçilmesi konusunda zaman zaman değişik projeler üretse de, bunlar tasarı halinde kaldı. Örnek olarak 1940 yılında Nuri Demirağ'ın girişimiyle Türk mühendisler ve Amerikalı uzmanlar tarafından Boğaz Köprüsü projelendirilip bu işe talip olunmuştur ama o zamanki iktidar tarafından "Boğaz'a köprü olmaz, yıkılır" diye bu teklif reddedilmiştir. 20. yüzyılın ikinci yarısında İstanbul'un hızla gelişmesi ve Avrupa-Asya arasındaki trafiğin artışı Boğaz'a köprü yapılmasını zorunlu hale getirdi.

'ÇEVRE' ENDİŞESİ

Bunun üzerine Boğaziçi Köprüsü tasarlandı ve 1970 yılında da yapımına başlandı; 30 Ekim 1973'te tamamlanarak hizmete açıldı. İnşaatı öncesinde büyük fırtınalar kopan, kimilerine göre "lüks", kimilerine göre de "İstanbul'un tabii dokusunu öldürecek" olan ilk Boğaz Köprüsü, 30 Ekim 1973 günü hizmete girdi. Binlerce İstanbullu, 29 Ekim gününde Cumhuriyet Bayramı'nın ertesi gününde, sabahın erken saatlerinden itibaren köprünün iki yakasındaki tepeleri doldurmuş, tarihi açılışa tanıklık etmek istiyordu. İniş ve binişteki zaman kaybı hariç, yarım saati bulan vapurla karşıdan karşıya geçiş süresini bir dakikaya indirecek olan 'çelik 'gerdanlık'ın açılışını bekliyordu heyecanla.

DEMİREL AÇILIŞTA YOKTU
O yılları yaşayanlar, Topkapı terminalinden Harem'e geçişin bir güne mal olduğunu anlatıyorlar. O yüzden bu açılış, halk için bir devrimdi. Açılışı, dönemin Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk ve Başbakan Naim Talu yaptı. Köprü'nün Anadolu tarafında gerçekleşen kurdele kesiminin ardından davetliler, 50. Yıl Marşı eşliğinde yürüyerek Avrupa'ya geçti. Bütün eleştirilere rağmen köprünün yapım anlaşmasını imzalayan Süleyman Demirel ise törende yoktu. İki kıtayı birbirbirine bağlayan, İstanbul'un iki yakasını buluşturan bu ilk köprü, Alman-İngiliz firmalarının oluşturduğu konsorsiyum tarafından tam 3 yılda yapıldı. Kulelerinin denizden yüksekliği 165 metre, kuleler arası uzaklığı bin 73 metre olan köprü, üç gidiş üç geliş olmak üzere 6 şeritli olarak inşa edildi. Toplam 1560 metre uzunluğundaki köprü, o günkü fiyatlarla 516 milyon liraya (yaklaşık 40 milyon dolara) mal oldu. Köprünün açılmasıyla Anadolu ve Avrupa yakası arasındaki arabalı vapur seferlerine olan talep yüzde 50 azalmış, işletme zarar etmeye başlamıştı.

TRAFİK SORUNU

İşletmenin gelir kaybı o günkü parayla günde 100 bin lirayı buluyordu. Bu arada İETT, koyduğu yeni seferlerle yolcu sayısını artırırken, şehir içi trafik de felce uğramıştı. Çünkü çevre yolları köprünün açılışına yetiştirilememiş, karşıdan karşıya geçiş kolaylaşmakla birlikte Avrupa tarafındaki ulaşım, içinden çıkılmaz bir hal almıştı. İlk günlerdeki sıkıntıya rağmen kurulan köprü, asırlardır İstanbul ile Anadolu arasında zayıf olduğu ileri sürülen ekonomik ve sosyal bağları sağlamlaştırmış, İstanbul Anadolu'ya, Anadolu da İstanbul'a yakınlaşmıştır artık. 1973 yılının son 2 ayında Boğaziçi Köprüsü'nden 1 milyon 696 bin araç geçmiş, sonraki aylarda bu sayı hızla yükselmişti.

İHTİYAÇ HALİNE GELDİ
1980'li yılların başında köprünün kapasitesi dolmaya başladı. 1986'ya gelindiğinde ise köprü trafiği kapasitesinin üstüne çıktı, ikinci köprü kaçınılmaz hale geldi. Ve 1988 yılı ortasında, Turgut Özal'ın başbakanlığı döneminde projesi hazırlanan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü devreye sokuldu. Boğaziçi Köprüsü'nden 5 kilometre kuzeyde inşa edilen ikinci köprüyü, 3 Temmuz 1988 tarihinde Başbakan Turgut Özal hizmete açtı. Türk (STFA) ile Japon firmaların oluşturduğu konsorsiyum tarafından yapımına başlanan köprü, öngörülenden 7 ay önce, 2 buçuk yıl içinde bitirildi. Bu, aynı zamanda benzer inşaatlar arasında bir dünya rekoruydu. 4 gidiş, 4 geliş olmak üzere 8 şeritten oluşan ikinci köprünün kuleler arası uzaklığı bin 80 metre, kule yüksekliği ise 171 metre idi. Maliyeti 130 milyon dolardı.

TÜP GEÇİT...

Boğaziçi Köprüsü'nün devreye girdiği ilk günlerde yoğunlaşan trafikle bunalan İstanbullu, bugün de köprü kuyruklarında adeta vakit öldürüyor. Artık 16 yıl önce devreye giren ikinci köprü de yetmiyor İstanbul'a ve Türkiye'ye. Temeli atılan tüp geçit devreye girdiğinde de ihtiyaç karşılanacak gibi görünmüyor. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün açıklamalarına göre; 1974'te 12 milyon olan Boğaziçi Köprüsü'nden geçen araç sayısı bugün 66 milyonu aştı.




DİĞER SAKLAMBAÇ HABERLERİ
Üçüncü 'gerdanlık'...Hep güzel kokmak istedik
Öteki ParisAğrıdan egzersiz yaparak...
Hiç de afiyet olmuyor!Gezici Festival dünya turunda
DKNY'nin geleneksel...Güzelleşirken, ayağınız...
Esmer su yosunu tazelik...Kahvaltıda buluşalım
Yeter ki ne istediğini...Muhteşem 3'lü göz kamaştırıyor
Siz de 'botoks'lanın...İlk kez anne olanlar risk...
Kilo almamanın yollarıYöresel damak tatları: Edirne
Etkinlik takvimiAcil servis
Aşk mesajlarıÇelebi Çiçek ile tarot kartları
GÜNCEL
Türk'ün Türk'ün Akın'ı
Bebek katillerine 'Terörist' denilmediği dünyada, Türk genci Akın...
Gönüllü şehit
Hedef: Nokta operasyon
Al Pacino yakalandı
Senaryocu çete sahnede
Rüşvet profesörü
Sihirli başparmak
SPOR
Derbi Derbi öncesi savaş çıktı
Maçımıza MHK'nın bile tartıştığı İsmet Arzuman'ın atanması objektif...
Zico'dan Avrupai plan
Oyuna gelmeyin
Kadıköy'de derbi ateşi
Polat saati kurdu
Gattuso gibiyim
İşkence sona erdi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
İSTANBUL Parçalı Bulutlu 17°C 12°C 
ANKARA Parçalı Bulutlu 16°C 8°C 
İZMİR Az Bulutlu 22°C 18°C 
ANTALYA Az Bulutlu 26°C 20°C 
ADANA Az Bulutlu 27°C 14°C 
EKONOMİ
IMKB E: 56.855,060 D:% -0,90
DOLAR S: 1,180 D:% -0,04
EURO S: 1,709 D:% 0,38
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
MAGAZİN
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon
| Saklambaç | Astroloji | Mobil Takvim | Reklam | Künye | Ana Sayfa
    Takvim Servisi
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Merkez Bilgi Grubu
Shuanda Bildiriyor Blogomania Hepoku