Bir sayın okuyucum, "Bendiniihtilaflardanvefarklıgörüşlerdennefretediyorum,onedenle'Herkesindini,kendivicdanıdır'diyorum.Bugörüşümyanlışmı?" diye soruyor. Sayın okuyucumuzun sorusunu kestirmeden "Doğrudur" ya da "Yanlıştır" diye cevaplamak yerine, konuyu biraz açıklamayı daha uygun görüyorum: İhtilaf, iyidekötüdeolabilir "İhtilaf","farklıgörüşler" demektir. Herhangi bir konuda ihtilaflı yani farklı görüşler iyi ve faydalı da olabilir, kötü ve zararlı da olabilir. Herhangi bir konuda gerçeği bulmak için tartışılır, farklı görüşler ortaya konulur, böylece konunun bütün yönleri ortaya çıkmış olur ve ondan sonra iyi ve faydalı olan tercih edilir. Birden fazla faydalı ve iyi görüş ortaya çıkarsa, bu da bir genişlik ve çeşitlilik olur, zenginlik olur. Ancak ihtilaflar, tartışmalar bir noktada bitirilmez de sürekli tartışılırsa, elde edilen yararlı konu da durmadan şurasından burasından çekiştirilirse, bu; gerçeği dejenere etmek olur, zararlı olur. O zaman insanlar neye inanacaklarını, hangi görüşü benimseyeceklerini şaşırırlar ve kuralsızlığa düşebilirler. O halde, gerçek bulununcaya kadar ihtilaf ve farklı görüş beyanı doğrudur. İlerisi zarar getirir. Sürekli tartışma, insanı şüpheciliğe, hatta inançsızlığa kadar götürebilir. Bilimsel araştırmalarda metotlu şüphe kullanılır, gerçeği bulmak için bilinçli olarak şüpheli sorular sorulur. Ve bir yerde durulur. Gerçek cevap alınınca da ona uyulur. Dini konularda da tartışma yapılabilir ama, gerçek ve doğru bulununca durulur, ona inanılır. Sürekli şüphe, "septisizm" denilen bir dejenerasyondur. Asıl olan metotlu şüphedir ve o, gerçeği bulunca durmayı, inanmayı gerektirir. Dini konuların tartışmalarında da zaman zaman aşırıya gidilmiş olabilir. Ama bu konu, bizi dinden nefret ettirmemeli ve biz aklıselimimizle orta yolu bulmalıyız.
Vicdandinolmaz İnsanların vicdanı çok önemlidir. İnsana doğruyu ve yanlışı göstermede büyük işlev görür. Ancak vicdan din olmaz. Çünkü vicdanlar da menfaatleri yönünde şartlanırlar. Kendi hesabına gelir biçimde hükümler verebilir vicdanlar. Bu kadar zulüm yapan, haksızlık yapan insanların da vicdanları vardır. Ama onların vicdanları kararmıştır. Menfaatlerini esas aldıkları için, zamanla haksızlık yapmayı da vicdanlarına uygun görürler... Temiz vicdanlar elbette haksızlığa razı olmaz ama kirlenmiş ve kararmış vicdanlar her zulmü hoşgörebilirler. Dolayısıyla vicdan din olmaz ama temiz vicdanlar dinin de istediği iyiye, doğruya ve adaletliye yönelirler, insanı uyarır ve haksızlıktan korurlar. Sonra din sadece bir vicdan meselesi de değildir. Din geniş bir konudur. İşin doğrusu ve güzeli şöyledir: Doğru ve aydın din anlayışı ile temiz vicdanlarımızı birleştirirsek, YüceAllah' ın ışıklı yolunu bulmuş oluruz. Bir de şöyle düşünelim: Hayatta hangi şey çok kolaydır ki? Yemek bile çiğnenmeden yutulmuyor. Dinimizin güzelliklerini öğrenmek için biraz gayret sarf etmeliyiz, yorulmalıyız ve de masraf yapmalıyız. Nice konulara zaman, emek ve para ayırıyoruz, dinimizi doğru olarak öğrenmek için de biraz fedakarlık yapmalıyız... BeyazHoca'nınkitapları * Güleryüzlüİslam * İslam ve Giyim Kuşam * İslamMutluKılmak * İslam Kolay Din * İslamMüjdesi * Alevi Dosyası * İslamveSiyasiDüzen * İslam'a Göre Milliyetçilik Kitaplaraulaşmakiçin: AlfaDağıtım: (0212) 511 53 03 513 Özgün: (0212) 513 44 45513 59 6360 Elif: (0212) 522 20 96